Wizualizacje, wizualizacje 3d, wizualizacje architektoniczne, wizualizacje wnętrz. Wszystko na temat trójwymiarowej wizualizacji 3D.
Kategorie: Wszystkie | Animacje 3D | Wizualizacje
RSS
czwartek, 20 maja 2010

W sercu Gdyni trwa jedna z najważniejszych inwestycji dla usprawnienia ruchu w centrum miasta. Jesienią ubiegłego roku ruszyła „Przebudowa układu drogowego węzła Św. Maksymiliana wraz z budową tunelu drogowego pod Drogą Gdyńską, torami SKM i PKP w Gdyni". Choć do zakończenia realizacji projektu przewidzianego na wiosnę 2011 pozostało jeszcze dużo czasu, już teraz dzięki zastosowaniu technologii 3D można zapoznać się z trójwymiarowymi wizualizacjami prezentującymi przyszły układ komunikacyjny. Wizualizacje 3D zostały wykonane przez firmę FMD 3D funkcjonującą w ramach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni na zlecenie Urzędu Miasta Gdynia.

Przebudowa węzła przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg, pieszych i rowerzystów. W ramach projektu usprawniona zostanie organizacja ruchu, dzięki czemu sprawniej i szybciej będzie można dojechać do centrum miasta. Zbudowany zostanie także tunel dla pieszych łączący przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej ze Skwerem Plymouth umożliwiając tym samym sprawne przemieszczanie się pieszych bez konieczności korzystania z wieloetapowych przejść. Tunel będzie wyposażony w windę i w pełni przystosowany dla osób niepełnosprawnych oraz rowerzystów. Kolejnym istotnym punktem przebudowy będzie powstanie łącznika umożliwiającego bezkolizyjny przejazd z Drogi Gdyńskiej do al. Zwycięstwa za sprawą tunelu pod torami SKM i PKP.  W ramach inwestycji powstanie też ponad kilometr ścieżek rowerowych oraz kładka pieszo-rowerowa w ciągu chodnika i ścieżki na ul. Władysława IV nad wyjazdem z tunelu drogowego.

wizualizacja_gdynia_maksymiliana

Komputerowe wizualizacje projektów drogowych 3D są doskonałym sposobem prezentacji i promocji inwestycji budowlanych. Zastosowanie technologii modelowania 3D umożliwia przedstawienie wyglądu dowolnego obiektu, np. budynku mieszkalnego, osiedla, układu drogowego oraz otoczenia, w którym dany obiekt się znajduje. Na podstawie projektu możliwe jest zbudowanie modeli elementów wirtualnego świata, takich jak budynki, tunele, wiadukty a także wykończenie ich materiałami, które będą wyglądać identycznie jak prawdziwe materiały budowlane, zachowując ich kolor i fakturę. Następnie przy pomocy zaawansowanych algorytmów fizycznych tworzony jest komputerowy obraz zwany wizualizacją 3D. Dzięki zastosowaniu oświetlenia, odbicia i innych właściwości fizycznych materiałów, wizualizacja taka charakteryzuje się wysokim stopniem realizmu i jakości wykonania.

Więcej wizualizacji już wkrótce na blogu oraz na stronie firmy FMD 3D www.fmd3d.pl. ZAPRASZAMY!

 

poniedziałek, 23 lutego 2009

W poprzednim artykule opisałem proces zbierania materiałów na potrzeby wykonania wizualizacji trójwymiarowej.

Gdy mamy już zebrane odpowiednie pliki z planami oraz pliki uzupełniające, takie jak materiały wykończeniowe, zdjęcia poszczególnych obiektów etc. możemy przystąpić do kolejnego kroku w procesie tworzenia trówymiarowej wizualizacji 3D. Jest nim budowanie sceny.

Scena to właśnie to co chcemy pokazać w naszym projekcie 3D. Składa się ona z jednego lub wielu obiektów, z których każdy jest zbudowany z poligonów. Poligony to płaskie figury geometryczne. Przeważnie są to prostokąty, ale w zależności od kształtu wizualizaowanego obiektu mogą to być także inne wielokąty.

Poniżej znajduje się fragment sceny wizualizacji wnętrza salonu.

wizualizacje wnętrz scena

Wizualizacje architektoniczne w zależności od tego czy są to wizualizacje wnętrz czy elewacji budynku zazwyczaj składają się odpowiednio z ścian i elementów wystroju wnętrza lub bryły budynku wraz z jego otoczeniem. W sieci znaleźć można wiele gotowych modeli 3D, które wystarczy zaimportować do wizualizacji. Część z nich jest płatna (np. biblioteki evermotion ) ale jest też wiele darmowych bibliotek obiektów 3D.

Proces budowy sceny odbywa się w programie do tworzenia grafiki 3D, takim jak np. Autodesk 3DStudio Max 2009.

Jeśli tworzymy animacje 3D, które są przecież wyświetlanymi jedna po drugiej wizualizacjami, wówczas przedstawianą scenę a właściwie poszczególne jej obiekty trzeba dodatkowo zanimować. Programy do tworzenia grafiki trójwymiarowej pozwalają na znaczną automatyzację tego procesu. Przykładowo można zastosować odpowiednie algorytmy animujące ruch pojazdu. Animowanie tego ruchu sprowadza się do wirtualnego prowadzenia samochodu przy użyciu klawiatury. Zupełnie jak w grach komputerowych :) Oczywiście niektóre elementy wymagają bardziej skomplikowanego procesu animowania.

Gdy mamy już gotową scenę, można przystąpić do kolejnego etapu, czyli ustawiania parametrów wizualizacji architektonicznej oraz fizyki obiektów, z ktrych jest ona zbudowana.

sobota, 21 lutego 2009

Wizualizacje 3D - proces powstawania - Etap I Przygotowanie materiałów

Jak przed każdą większą pracą tak i podczas wykonywania trójwymiarowych wizualizacji 3D trzeba zacząć od zebrania niezbędnych do wykonania przedsięwzięcia materiałów.

Przy pomocy technologii 3D możliwe jest przedstawienie w postaci wizualizacji w zasadzie każdego obiektu czy też sceny składającej się z wielu obiektów. Jednak w zależności o tego co wizualizaujemy i jaki jest cel tworzonej przez nas wizualizacji 3d, możemy potrzebować różnych materiałów. Mogą to być papierowe plany, rysunki, zdjęcia, pliki zawierające informacje itd.

Jeśli tworzymy trójwymiarowy model przedmiotu i nie zależy nam na zbytniej dokładności, wówczas wystarczy zwyczajne zdjęcie przedstawiające wizualizowany obiekt. W przypadku wizualizacji np. prototypów maszyn, które to wizualizacje muszą być dokładne i wiernie przedstawiać obiekt niezbędne będą szczegółowe plany zawierające wymiary, opis materiałów z jakich wykonany ma być prototyp.

Podobnie jest w przypadku gdy tworzymy wizualizacje architektoniczne jak np. wizualizacje wnętrz (tzw. interior) lub budynków (tzw. exterior). Mogą to być plany papierowe (w przypadku starszych budynków), niekiedy pliki .pdf, lecz najczęściej są to pliki .dwg tworzone w aplikacjach CAD, które można importować do 3ds max design. W zależności od jakości otrzymanych plików są one dokładne lub niedokładne. Stopień dokładości planu można określić między innymi na na podstawie ilości błędów w nim występujących oraz szczegółowości opisu elementów czy materiałów wykończeniowych. Jak łatwo się domyślić, im bardziej szczegółowy projekt, tym łatwiejsze jest wykonanie trójwymiarowej wizualizacji 3D.

Gdy mamy już zaimportowany plik .dwg i określoną jego dokładość, możemy przystąpić do dokonania poprawek w planie. Jest to niezbędne, gdyż bardzo często w projekcie występują drobne błędy, polegające np na niedociągnięciu jakiegoś punktu do innego. Niekiedy są one wręcz trywialne i zapewne nieistotne z punktu widzenia architekta czy inżyniera budowy, aczkolwiek w efekcie mogą przyspożyć problemów podczas tworzenia wizualizacji, typu szczeliny w ścianach czy nawet brak całych ścian.

Oprócz poprawienia błędów musimy zebrać także materiały dotyczące elementów wykończenia wnętrz, takich jak rodzaj paneli podłogowych, kafelki, meble, armatura, tapety, wykładziny, elementy wystroju wnętrza itd. itp. Co raz więcej firm zajmujących się produkcją mebli czy armatury udostępnia na swoich stronach internetowych modele 3D oferowanych przez siebie produktów. Jest to znaczne ułatwienie gdy tworzymy wizualizacje 3D. W internecie znaleźć można również zdjęcia niemal wszystkich dostępnych na rynku rodzajów kafelek czy paneli podłogowych. Czasami jednak potrzebne elementy trzeba wykonać samodzielnie, i tu przydają się np. próbniki z materiałami wykończeniowymi. Można je zamówić u producenta lub otrzymać od zleceniodawcy. Dobrze jest oprócz zdjęcia posiadać także próbnik, ponieważ umożliwia on dokładne zbadanie i odwzorowanie faktury materiału wykończeniowego, co również jest nie bez znaczenia podczas przygotowywania najwyższej jakości wizualizacji 3D.

Gdy mamy przygotowane wszystkie niezbędne materiały, możemy przystąpić do budowania sceny naszej wizualizacji. Budowanie sceny zostanie opisane w innym artykule.

Na koniec taka uwaga: oczywiście zbieranie materiałów można przeprowadzać na bieżąco podczas tworzenia grafiki 3D (i często tak właśnie się postępuje) aczkolwiek jeśli przygotujemy wszystko zawczasu to samo wizualizaowanie przebiegać będzie bez zakłóceń i zbędnego rozpraszania grafika 3D :)

czwartek, 19 lutego 2009

Jak powstają komputerowe wizualizacje

Tworzenie trójwymiarowych wizualizacji 3D jest procesem składającym się z kilku etapów i prowadzi do powstania komputerowego obrazu przedstawiającego „scenę istniejącą w pamięci komputera” (zobacz: definicja wizualizacji). Obraz ten w wielu przypadkach ma symulować zdjęcie wnętrza lub elewacji budynku wraz z otoczeniem. Symulacja zdjęcia polega między innymi na ustawieniu odpowiedniej przesłony wizualizacji, czasu naświetlania oraz zbliżenia (zoomu) a sama wizualizacja, zupełnie jak zdjęcie, może charakteryzować się określoną ziarnistością, ostrością czy nasyceniem kolorów etc.

 

W procesie powstawania wizualizacji można wyszczególnić kilka etapów:

 
  1. Przygotowanie materiałów
  2. Budowa sceny
  3. Ustawianie parametrów i fizyki
  4. Renderowanie wizualizacji
  5. Postprodukcja

W najbliższych dniach postaram się omówić kolejno każdy z etapów tworzenia wizualizacji 3D. Generalnie trzeba powiedzieć, że jest to proces złożony i czasochłonny ale dzięki coraz lepszym programom do tworzenia grafiki trójwymiarowej (np. 3D Studio Max 2009) efekty pracy grafików 3D stają się coraz bardziej fotorealistyczne. Niekiedy ciężko jest odróżnić dobrą wizualizację trójwymiarową od fotografii.

wtorek, 17 lutego 2009

Czym jest komputerowa, trójwymiarowa wizualizacja 3d?

Według jednej z definicji

Komputerowa wizualizacja 3D to przedstawienie w rzucie prostokątnym lub perspektywicznym sceny istniejącej w pamięci komutera.

Definicja jak to definicja - krótka i treściwa. Ale o co chodzi?

Scena istniejąca w pamięci komputera to innymi słowami obraz, jaki widzi komputer. Jest to zbiór danych opisujących wszystkie parametry powstającej wizualizacji. Scena jest przygotowywana przy pomocy specjalistycznego oprogramowania do tworzenia grafiki 3D, takiego jak np. 3D Studio Max Design 2009. Zanim zostanie wykonany render wizualizacji, przygotowuje się układ elementów sceny, w której każdy element przedstawiony jest w formie siatki oraz posiada określone parametry fizyki. Fizyka określa sposób interakcji elementu wizualizacji z otoczeniem, np. generowanie lub odbijanie światła. Generalnie proces powstawania wizualizacji 3d jest skomplikowany i sam w sobie stanowi temat osobnego artykułu, który być może powstanie. Na potrzeby wyjaśnienia definicji trójwymiarowej wizualizacji wystarczy powiedzieć, że na podstawie ustawionych przez twórcę parametrów komputer "widzi" jak ma wyglądać wizualizacja a następnie na tej podstawie generuje obraz widoczny dla człowieka.

Co do rodzaju rzutu w jakim jest wykonana wizualizacja 3d, może to być widok prostokątny lub perspektywiczny. Z punktu widzenia człowieka bardziej naturalnym widokiem jest perspektywa, ponieważ my rónież postrzegamy otoczenie w perspektywie. Jest to dominujący rodzaj rzutu w wizualizacjach komputerowych. Niekiedy jednak wykonuje się także wizualizacje w rzucie prostokątnym.

 

Wizualizacje
Animacje 3D
Animacje 3D - blog
Wizualizacje 3D
Grafika 3D
Miniserwis o wizualizacji